• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 25 شهریور 1398
کد مطلب : 78667
+
-

امضای موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان

در استان
امضای موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در مشهد پس از سفر 3 روزه به قرقیزستان همراه استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون جلسات مشترکی با کشورهای همسایه داشته‌ایم و تجارت ما با آنها حدود ۴۴ میلیون دلار است. به گزارش مهر، وی افزود: استاندار خراسان رضوی نیز طی جلساتی که با استاندار «اوش» داشت، مباحثی پیرامون خراسان رضوی مطرح کرد. رحمانی فضلی ضمن اشاره به عقد موافقت‌نامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان عنوان کرد: این موافقت‎‌نامه در این سفر، بعد از یک سال پیگیری و جلسات متعدد امضا شد. 

وزیر کشور ادامه داد: محتوای این موافقت‌نامه، همکاری‌های مشترک بین ایران و قرقیزستان و مباحث تروریسم، افراطی‌گری، تبادل اطلاعات، آموزش و همکاری‌های مشترک در حوزه‌های عملیاتی است. با وزیر کشور قرقیزستان هم جلسه داشتیم، مساله را نهایی کردیم و بعد از تصویب در مجلس، اجرایی می‌شود.این مسئول با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با نخست وزیر قرقیزستان بیان کرد: موضوع این جلسه مشترک، موافقت‌نامه تجاری اتحادیه اوراسیا بود که ایران نیز به آن پیوسته‌ است. وی افزود: حدود ۳۰۰ کالا به صورت ترجیحی و تخفیفی به ایران و از آن کشورها نیز حدود ۵۰۰ کالا صادر می‌شود که فرصت بسیار خوبی است و باید تلاش کنیم تا مقدمات انجام این کار فراهم شود. 

وزیر کشور ادامه داد:درجلسه با نخست وزیر قرقیزستان 2 مانع مورد تاکید قرار گرفت؛ یک مانع،عملیات بانکی بود که باید مکانیسم و راهبردی مناسب برای آن داشته باشیم.دومین مانع مربوط به پرواز هواپیماست که مقرر شد طرفین برای حل مشکل آن کمک کنند.رحمانی فضلی افزود: موضوع ریل، راه‌آهن و کمیسیون مشترک اقتصادی نیز مورد بحث قرار گرفت که باید هشتمین جلسه آن در ایران برگزار شود و در مورد این موضوع نیز وعده پیگیری فوری داده‌اند.این مقام مسئول ضمن اشاره به این‌که مجموعه صحبت‌ها حول محور امنیتی بود، بیان کرد:باتوجه به نوع همکاری‌های ایران و قرقیزستان و کشورهای آسیای مرکزی، در خصوص عوامل گوناگون بحث‌های خوبی مطرح شد و تشخیص من علاقه‌مندی آنان به همکاری بود.

وزیر کشور با بیان این‌که میزان تجارت ما با آنها مبلغ ۴۴ میلیون دلار است، اظهار کرد: این مبلغ بسیار اندک است و قرار است طی 2 سال آینده به 2 یا 3 برابر برسد. همچنین قرار شده تا گروه‌های مختلف در حوزه‌های عملیاتی پیگیر باشند تا به نتیجه برسد. وی تصریح کرد: درباره همکاری بین استان‌های 2 کشور، استاندار خراسان رضوی نیز با استاندار اوش، دیدار کرد و نشست‌های مستقلی داشتند. «علیرضا رزم‌حسینی» استاندار خراسان رضوی و رحمانی فضلی در این سفر از سرویس ملی مبارزه با مواد مخدر جمهوری قرقیزستان، تولیدی «سز» در بیشکک، منطقه آزاد صنعتی و «اتا بیت» آرامگاه شهدای قربانیان و جان‌باختگان دوره حکومت تزاری هم بازدید کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید